Turnen

Als de basis bij het Okido kleutergym is gelegd dan wordt er door de leiding (na de meivakantie) overlegd wie er door kan stromen naar de turngroepen.

Soepel, vlot, technisch perfect en met veel plezier. Zo voer je als turn(st)er op de toestellen je oefeningen uit. Je traint om steeds leniger en soepeler te worden. Die souplesse en dat plezier in turnen kun je krijgen als je lid wordt van WIK. Iedereen kan meedoen aan turnen en je kunt al jong beginnen (vanaf 7 jaar). Je hoeft nog geen ster te zijn op de ongelijke brug of op de evenwichtsbalk. Je kunt kiezen voor recreatief- of wedstrijd turnen. Je kunt ook altijd meedoen aan wedstrijden op plaatselijk of regionaal niveau.

Meerdere keren per week worden turnlessen gehouden voor jongens en meisjes vanaf 7 jaar. Tijdens deze lessen wordt de basis voor het turnen gelegd, door te werken op diverse toestellen. Alle groepen zijn ingedeeld op leeftijd om de binding binnen de groep zoveel mogelijk te bevorderen. Iedere turnles begint met een warming-up, afhankelijk van de leeftijd van de turn(st)ers bestaat deze bijvoorbeeld uit een spel, bewegen op muziek of opwarmingsoefeningen. Daarna gaan we veelal in groepjes aan de slag op diverse toestellen. De ‘echte turntoestellen’ zoals kast, pegasus en lange mat komen aan bod en voor de jongens tevens voltige, ringen, gelijke brug en rekstok, de meisjes werken ook op de balk en aan de ongelijke brug. Natuurlijk is er ook tijd voor touw- en ringzwaaien, trampoline springen en komen de grondvormen van bewegen aan bod. Naarmate de kinderen ouder worden, komen de echte turnonderdelen steeds meer centraal te staan. Uiteraard sporten de kinderen in de turn- en wedstrijdgroepen altijd onder begeleiding van KNGU-gediplomeerde leiding en assistenten.