FREErunning

Freerunning is spectaculair, spannend, avontuurlijk, gewaagd en uitdagend.


Oorspronkelijk is Freerunning begonnen als een ontsnappingstechniek die je in staat stelt om zo snel mogelijk te ontsnappen en je vrij en soepel door de ruimte te verplaatsen. Met Freerunning is er een heuse hype ontstaan om deze technieken te verbeteren en te verfraaien.

Freerun is niet de veiligste dicipline die er bestaat. Er zijn al aardig wat doden bij gevallen, in het bijzonder als mensen die de technieken onvoldoende beheersen onder invloed van drank of drugs iets gevaarlijks proberen uit te halen. Dan kan het snel mis gaan. Blessures liggen ook om de hoek als je aan freerunning doet, maar dat is wel een kwestie van je verstand gebruiken en je moet discipline hebben. Free running is daarom uitsluitend geschikt voor mensen die het gevaar serieus nemen, geen onnodige risico’s nemen en die beseffen waar de knelpunten zitten. 


Een Freerunner zoekt grenzen op maar kent zijn/haar grenzen ook. Freerunning vergt oefening, heel veel oefening… Alleen iemand die getraind heeft kan de spectaculaire jumps maken. Het ziet er misschien gemakkelijk uit maar alleen oefening baart kunst. Een geoefende Freerunner kan de volgende tricks uithalen:

  • Heel soepel voortbewegen van het ene naar het andere punt
  • Ervaren freerunner beheerst de flow, waardoor sprongen en het rennen soepel verlopen
  • Snelheid
  • Over allerlei obstakels heen rennen, (meestal) zonder zich te bezeren of te vallen
  • Salto's maken
  • Backflip: salto achterover
  • Frontflip: salto voorover
  • Railflip: overslag over muurtjes
  • Bayo: salto halve schroef
  • Vault: techniek om over obstakels heen te rennen en te springen
  • Gap: over een gat of diepte heen springen
  • Catleap: aan een rand hangen als een kat
  • Overige

Freerun kleding

Om te freerunnen heb je geen speciale kleding nodig, maar bepaalde zaken zijn wel handig, zoals:

  • Kleding die prettig zit
  • Handschoenen (work-out)
  • Sportschoenen, geschikt om op te rennen en te springen, maar ook geschikt voor de sportzaal.


Bij Freerunning is het de bedoeling dat je vloeiend en acrobatisch van het ene naar het andere punt beweegt. Freerunning is opvallend omdat de bewegingen vaak sensationeel en bijna sierlijk zijn. Het lijkt wel een beetje op een combinatie van professioneel turnen en beheerste acrobatiek. Er worden meestal geen helm, elleboog bescherming of knie bescherming bij deze sporten gedragen. Dit vormt wel een extra risico op blessures. Niet iedereen is daarom gecharmeerd van Freerunning. Freerunning is in elk geval heel populair geworden.

 

 

Freerun leren, waar en hoe?

Om een Freerunner te worden heb je oefening en ervaring nodig. Les in freerunnen is natuurlijk de beste manier om het te leren, en vanaf oktober 2014 ook in Sint-Annaland te leren. 


Veel jongeren oefenen gewoon zelf op straat. Daar zitten risico's aan. Bij ons in de zaal zijn gediplomeerde docenten en mensen met EHBO aanwezig. Onze toestellen en oefeningen leren je verantwoord om te gaan met je eigen lichaam en leren je de basics van freerunning.


Lang niet iedereen heeft de beheersing om geen domme dingen te proberen. Begin niet met stunts die je op filmpjes gezien hebt, maar leer eerst de basics. Als je aan free running wilt beginnen om te stunten, kun je beter helemaal niet gaan free runnen. Het gaat juist om zelfbeheersing, niet om het vertonen van je kunstjes.

 

 


Tips bij freerunnen

  • Bouw het free runnen langzaam op
  • Leer en train eerst de basics
  • Neem geen risico’s die je nog niet nemen kunt
  • Begin altijd met een warming-up voordat je begint te free runnen of te trainen
  • Volg lessen bij WIK