Gympie

30 januari 2019

Allereerst willen we voor degene die we nog niet gezien hebben u allemaal de beste wensen voor 2019 wensen!

Algemene ledenvergadering
Afgelopen 8 januari hebben we de ledenvergadering gehad, die werd erg positief ontvangen.
Volledig bestuur was daarbij aanwezig,  Hans-Jan verzorgt voor WIK de ledenadministratie. Elna verzorgt voor WIK de financiën, een stukje ledenadministratie en assisteert op maandag bij de turngroepen. Denice verzorgt voor WIK veelal de communicatie intern, schrijft voor de nieuwsbrief, beantwoord mail, geeft les aan de peuters, kleuters en 55+ ochtend groep. Bianca is algemeen bestuurslid. Renée verzorgt voor WIK de notulen, agenda’s, nieuwsbrieven en geeft les aan de peuters.
Er is nog steeds een vacature voor de functie als voorzitter. Mensen met interesse kunnen contact opnemen met één van de bestuursleden.

Vaststellen nieuwe contributie 2019
Een belangrijk punt bij de ledenvergadering was de contributieverhoging. De vereniging is bezig met het opbouwen van een buffer om in de toekomst materiaal te kunnen vervangen hetgeen hard nodig is. De vereniging probeert dit zo min mogelijk met contributieverhoging te doen maar vooral met acties (grote clubactie, bonbon verkoop etc.) en sponsoring. Zo is er bijvoorbeeld vanuit de Rabobank de toezegging voor 2 nieuwe valmatten! Maar we zoeken dus eigenlijk nog een goede sponsor.......
Het bestuur benadrukt dat binnen de vereniging alles wordt gedaan door vrijwilligers en dat de leiding hier slechts een zeer geringe vergoeding voor krijgt. Verder geeft het bestuur aan dat de contributie binnen de vereniging landelijk gezien nog steeds erg laag is.
Vaststellen van de contributie 2019; alle aanwezigen stemmen in met het voorstel van de vereniging.

Freerunning
Helaas is met ingang van het nieuwe jaar de les Freerunning gestopt. De leiding is gestopt en daarmee dus ook deze discipline. Het viel voor de leiding helaas niet meer te combineren met hun (ploegen) baan.
Wij vinden dat uiteraard erg spijtig en hebben nog geprobeerd om een andere tijd/ dag aan te bieden maar helaas was dat ook geen optie. Wel willen we ook via deze weg de jongens bedanken voor de afgelopen jaren freerun, wie weet in toekomst.

CD's gezocht
Dan nog een hele andere vraag, heeft u thuis nog “oude” cd’s liggen waar u niks meer mee doet?
Wij van de 55+ groep zouden er erg blij mee zijn, elke week luisteren we muziek onder het bewegen.
Dus mocht u een goed doel voor uw oude cd(‘s) zoeken? U maakt ons er erg blij mee!!

Jongensturnen

Zaterdag 26 januari 2019 hebben we een mooie wedstrijd gehad bij TRAFO in Steenbergen.
We hebben met 5 jongens meegedaan aan deze wedstrijd. We hadden 2 jongens die voor de 1e keer mee deden aan een echte grote wedstrijd. Deze Benjamins deden mee op niveau 19, hierbij behaalden  ze een 1e en 2e plaats.

Fynn de Frens werd 1e en behaalde een mooie score van een totaal van 102,45 punten.
(Op Vloer 15.60 pnt, Voltige 17.60 pnt, Ringen 18.80 pnt, Brug 16.50 pnt, Rek 16.30 en op sprong 17.65 pnt.)
Armin Walpot werd 2e en behaalde een score van 95.10 punten.
(Op Vloer 15.20 pnt, Voltige 16.70 pnt, Ringen 13.00 pnt, Sprong 17.60 pnt, Brug 15.50 pnt, en op de Rekstok 17.10 pnt.)

Deze 2 jongens deden voor de 1e keer mee en vonden dit ook ontzettend spannend. Vooral om van alle 6 de toestellen je oefening te onthouden was heel erg lastig. Ook wachten op de prijsuitreiking vonden ze mega spannend, ze waren ook bijna als laatste aan de beurt voor ze het wisten, en de zenuwen liepen daardoor hoog op. Maar ze hebben het fantastisch gedaan.

De andere 3 jongens deden mee als pupillen en hebben al vaker mee gedaan,
Hier was de concurrentie een stuk groter als bij de benjamins.
Fabian Stols behaalde een 3e plaats met een score van 98.45 punten,
(Op Vloer 16.10 pnt, Voltige 17.60 pnt, Ringen17.90 pnt, Sprong 17.45 pnt, Brug 12.50 pnt, en de Rek 16.90 pnt.)
Stan de Rooij behaalde een score van 87.40 punten en behaalde hiermee een 6e plaats
(Op Vloer 14.80 pnt, Voltige15.80 pnt, Ringen 13.80 pnt, Sprong 17.40 pnt, Brug 9.50 pnt, en de Rek 16.10 pnt.)
En Lars de Rooij behaalde met een score van 86.10 punten een 8e plaats
(Op Vloer 14.30 pnt, Voltige 16.20 pnt, Ringen 13.50 pnt, Sprong 16.90 pnt, Brug 10.00 pnt, en de Rek 15.20 pnt.)

Alles bij elkaar was het een mooie sportieve wedstrijd en de jongens hebben allemaal goed hun best gedaan. Elk jaar zie je dat deze wedstrijd groter wordt, dit jaar deden er al 9 verenigingen mee, wat voorheen op ongeveer 5 verenigingen lag.
Hierdoor zie je wel dat het niveau steeds meer omhoog gaat en dit werkt zeer stimulerend voor onze jongens. Ze genieten ervan om te zien wat je kan bereiken als je tegen andere jongens moet turnen, en vooral waar ze nog aan moeten werken om de volgende keer wel te winnen.

Suzanne Suurland

Turnen meisjes

Mededeling van huishoudelijke aard.
We merken dat veel kinderen met name op de maandag net op tijd in de les zijn. Vooral de les die om 16:45 start. Hoogstwaarschijnlijk is er verwarring omdat de les eerder om 17:00 startte. Verzoek aan iedereen om op tijd in de les te zijn.

Hard werkende pappa's

De vaders van Chiara en Marit hebben afgelopen week de grondbalk een opknapbeurt gegeven. De splinters zijn allemaal weer verwijderd en de balk heeft een nieuwe vernislaag gekregen. De komende tijd kunnen we er dus weer tegen. Pappa's hartelijk bedankt voor het kluswerk!

EHBO
Op maandag 21 en 28 januari hebben we meegewerkt aan de jaarlijkse oefenavond van de EHBO. Een deel van onze turnsters mocht als gewonde spelen. En dat deden ze met veel plezier. De ene had een vinger geklemd en de andere een voet onder de mattenkar en zelf iemand met een zere nek na het springen van een salto. Namens de EHBO hebben we een compliment gekregen voor de leuke avond en onze deelname.

1e voorronde
26 januari hebben we de aftrap gemaakt met de 1e wedstrijdronde voor de dames van dit seizoen.
Marit pakte gelijk al een zilveren medaille en ook de andere dames hebben mooi en goed geturnd.
Iedereen gefeliciteerd met het behaalde resultaat!
De andere selectieturnsters gaan de komende weken de concurrentiestrijd aan. Zij en wij zijn er weer klaar voor. We houden jullie natuurlijk op de hoogte van de resultaten. Veel succes allemaal!

Bij de 55+ zijn we nog steeds met dezelfde gezellige groep, maar er zijn nog plekken vrij.
Heeft u zin om mee te doen of kent u iemand die dat wel ziet zitten? Kom dan gewoon eens langs voor een kennismaking. Het is niet alleen belangrijk om je lichaam soepel te houden en in beweging te blijven maar ook om er even uit te zijn. Even gezellig een praatje, de les afsluiten met z'n allen in de foyer met een bakje koffie ook dat is belangrijk.

We beginnen de lessen tegenwoordig met een soort van “Nederland in beweging” warming up.
Dat is hartstikke leuk, omdat dan iedereen naar voren komt met een oefening die we dan gezamenlijk nadoen. Zo zijn we niet alleen het uurtje op woensdagochtend ermee bezig maar ook erbuiten.
Het is namelijk de bedoeling dat je met een originele oefening aankomt en er nog een in gedachte hebt voor het geval dat er iemand anders dezelfde oefening doet. Iedereen doet fanatiek mee en ondertussen wordt er altijd veel gelachen.

Vorig jaar december zijn we benaderd door de stichting “ Samen doen “. Natuurlijk waren we gelijk enthousiast en wilden we meedoen. De teller staat al behoorlijk hoog dus daar kunnen we binnenkort weer nieuwe materialen van aanschaffen. Als de actie erop zit komen ze bij ons langs om de cheque te overhandigen.

Gym 50 plus

Iedere woensdagmiddag sporten wij met een groep enthousiaste mensen in de Wellevaete.
We zijn met 12 mensen en kunnen nog wel wat fanatieke sporters gebruiken die ook een uurtje per week willen bewegen. We beginnen met een kwartiertje badmintonnen. Daarna gaan we wat aan onze conditie doen, door wat loopoefeningen of wat oefeningen op de mat. Ook doen we nog wat oefeningen op muziek. We sluiten af met een spel zoals hockey voetbal of tennisvolley of een ander leuk spel. Om de andere dag geen stijve spieren te hebben doen we nog wat rek en strek oefeningen. Na dit alles drinken we gezellig wat.

Zin om ook te komen kom gerust een keertje kijken.

Bij de okido is het altijd gezellig en druk. Vandaar dat we ook het een en ander veranderd hebben.
Zoals, we roepen de kinderen als we gaan beginnen in de kleedkamer. Dus niet zoals voorheen, dat iedereen overal aan het rennen was op de toestellen etc. Alleen al voor de veiligheid is dat beter. En wat er ook veranderd is dat we vanaf dit jaar elke laatste maandag van de maand er een spelletjes les van maken. Dat wilt zeggen dat de andere lessen op het instapturnen gebaseerd zijn en de andere les, puur om behendigheid en samenwerken. Bij de okido is het best druk, vandaar dat daar nu een wachtlijst voor is.

Heeft uw kind interesse geef hem/ haar dan vooral op, een proefles valt makkelijk in te plannen en daarna kijken we verder wanneer hij/ zij kan beginnen.

Per seizoen, bekijken wij als leiding ook wie en eventueel wel en niet kan doorstromen en naar welke groep. Tussendoor doen we dat niet.

Meestal beginnen we de les met een rondje namen, dat is altijd erg handig, omdat we zoveel namen hebben, je vergeet er wel eens eentje
😅.
Daarna doen we een gezamenlijk liedje en een gezellige warming-up, soms met de ouders en soms doen we dat ook alleen met de peuters. Dankzij de hulp van de ouders en social media hebben we gelukkig weer heel wat peuters bij elkaar. Even zag het er erg somber uit maar nu is het weer een grote en gezellige groep geworden. Nog steeds krijgen we aanvragen en worden er proeflessen gevolgd.

En niet alleen uit Sint-Annaland komen er peuters, maar ook uit andere dorpen van het eiland dat is dus heel positief. De groep zit nog niet vol dus mocht er nog interesse zijn horen wij dat graag!
Elke week proberen we weer wat anders uit, geen enkele les is hetzelfde.

Gelukkig hebben we weer een grote gezellige groep die iedere week enthousiast meedoen, maar zoals eerder vermeld; er is nog plek!

We hebben afscheid genomen van Liva en we verwelkomen; Viktor

Een gezellige groep kleuters gymmen elke donderdag in de Wimpel in Sint Philipsland! Door onder andere mond-tot-mond reclame zien we er steeds weer kleuters bijkomen, heel erg leuk! We starten de les met een warming-up waarna we verschillende toestellen gebruiken voor gymoefeningen. Tussendoor worden er 1 of 2 uitdagende spelletjes gedaan en eindigen we met een rustig spel. Voor een vakantie spelen we eigenlijk altijd apenkooi. De kinderen proberen dan niet in het "moeras" te vallen door over de materialen te lopen, rennen, springen, klimmen en slingeren. Altijd een feest!

Over een paar maanden moet juf Roseline er eventjes tussenuit, zij hoopt dat haar 2e kindje te mogen krijgen. Gelukkig hebben we er al hulp bij gekregen. Naast juf Gerrie, juf Dirmia en juf Miranda zullen jullie ook weleens juf Linda te zien gaan krijgen.

Bodybalance

Sint-Annaland

Per februari wisselen we naar de grote zaal.

Sint Philipsland

Bewegen is de essentie van het leven. Alles is immers in beweging, ook al gaat het ene proces sneller dan het andere: de afwisseling van seizoenen, de groei van mensen, dieren en planten. Beweging is een natuurlijk proces. Mensen hebben de behoefte om te bewegen en het is zaak om aan die behoefte gehoor te geven. Bewegen geeft plezier en stilstand is achteruitgang, zoals wel wordt gezegd.

In onze complexe samenleving is voldoende beweging niet meer zo vanzelfsprekend. Volwassenen en kinderen brengen veel tijd door achter een scherm, zowel thuis als op het werk, studie en school. Die tijd die men passief besteed gaat ten koste van beweging. Ruim 30% van de volwassenen en maar liefst 55% van onze kinderen beweegt onvoldoende en dat is natuurlijk een zorgwekkende ontwikkeling. Dit kan leiden tot overgewicht met alle gevolgen van dien. Zoals verhoogt risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 of hoge bloeddruk.

De mens is gemaakt om te bewegen. Hij heeft niet voor niets en heel bewegingsapparaat met armen en benen, spieren en gewrichten en een zenuwstelsel dat alles coordineert. Lichamelijke beweging is zeer belangrijk, zowel voor de lichamelijke als de geestelijke gezondheid. Het gezegde luidt immers: ‘’ een gezonde geest in een gezond lichaam’’. Mensen voelen zich beter en positiever met een beweeglijke leefstijl en hebben een betere nachtrust waardoor ze uitgeruster wakker worden. Het welbevinden neemt toe en ze hebben meer energie. Angst en stress nemen duidelijk af, evenals symptomen van depressie. Kortom, meer bewegen zorgt voor een grote levenslust.

Regelmatige fysieke beweging zou dan ook een vast onderdeel van de dagelijkse routine moeten zijn! Bijvoorbeeld de trap nemen in plaats van de lift, een halte verder lopen, tijdens de lunchpauze een wandeling maken en wat vaker de fiets pakken in plaats van de auto. Gun jezelf extra beweging en volg een les Bodybalance. Bodybalance is een mooie aanvulling ter bevordering van je lichaamshouding. Het maakt je sterker en geeft je kracht. Je coordinatie en balans zullen verbeteren. Je leert bewuster adem te halen en dieper te ontspannen. Kortom, Bodybalance is een volledige work-out van lichaam en geest.

Voor meer informatie zie onze facebookpagina of onze website.