We beginnen het nieuwe jaar 2018 goed. Het bestuur is namelijk met 3 personen uitgebreid! Bianca Elenbaas, Denice van Poortvliet en Renée Bijl hebben zich beschikbaar gesteld. Hiermee komt het bestuur nu  op 5 personen; Elna van Dijke, Hans-Jan Bonsma en de 3 nieuwe leden.

De vacatures voor de leiding van de groepen 50+ gym, 50+ fitgym en leiding Flippers Sint Philipsland zijn ook opgevuld en kunnen gelukkig allemaal doorgaan. Roseline, leiding van de Flippers uit Sint Philipsland, is inmiddels bevallen van dochter Lexi en zij is alweer terug op de groep. Daarnaast hebben we nog een zwangere leiding. Kim is inmiddels met zwangerschapsverlof en verwacht eind februari haar tweede kindje. De lessen bodybalans worden gelukkig overgenomen, dus gaan gewoon door.

Jongens turnen

Op zaterdag 20 januari zijn we met 4 jongens naar de wedstrijd gegaan. Helaas belandde Fabian Stols net naast het podium op de 4e plaats. Hij heeft een mooie totaal score gehaald van 94.50 punten als pupil in niv 11. Lars de Rooij heeft een totaal score van 83.10 punten behaald en. Teun Rijcke heeft een totaal score van 78.70 punten behaald beide als pupil in niv 11. Stan de Rooij deed mee als instap niv 12 en die heeft een totaal score gehaald van 86.80 punten.

Voor de heren bestaat de wedstrijd uit 6 toestellen, dit zijn de vloer, voltige, ringen, sprong, brug en de rekstok. Het totaal van deze 6 toestellen is de totaal score. Het was een hele mooie sportieve wedstrijd in Steenbergen. Er deden 64 jongens mee van 7 verenigingen uit Zeeland en Brabant aan deze wedstrijd, dus ze hadden een stevige concurrentie. Voor Stan en Teun was dit hun 1egrote wedstrijd, wat uiteraard heel spannend was. Zeker omdat Teun er pas vanaf september op zit, deed hij al snel mee met de wedstrijd en zette toch een super wedstrijd neer. Heel knap van deze jongens.
Uiteraard gaan we weer aan de slag en hopelijk hebben we  volgend jaar meer jongens die mee kunnen doen aan deze wedstrijd.

Suzanne Suurland

Even voorstellen

Hoi allemaal! Ik ben Marleen Wesdorp.
Ik heb op het CIOS gezeten en daar heb ik het klein keuze vak turnen gevolgd om meer te leren over de technieken van turnbewegingen. Op vrijdag verzorg ik een gedeelte van de lessen. Samen met een aantal assistentes geef ik de meisjes turnlessen van 16.30-19.30 uur.

Turnen meisjes
Om 16.30 uur start ik met de meiden van 9-12 jaar. Met deze groep meiden zijn we vooral bezig met oefeningen voor de wedstrijden, maar ook met het verbeteren van de basis en het uitbreiden van bewegingen om door te groeien in het turnen. Er zitten ook een aantal meiden in deze groep die juist komen om hun motoriek te verbeteren. Ze vinden turnen heel leuk, maar hoeven zo nodig geen wedstrijden te doen. Zij zijn op hun eigen niveau bezig met oefeningen die ze leuk vinden, maar ook nog kunnen verbeteren.
Om 18.00 uur begint de les voor meisjes van 6-9 jaar. Dit is een recreatieve groep meiden die het leuk vind om te komen bewegen en vooral bezig zijn met de basis bewegingen van turnen. Een aantal van deze meiden komt van de okido instap turnen groep of begint voor het eerst met turnen en moeten daarom nog veel nieuwe bewegingen leren.

Af en toe neem ik een les over van Corina op zaterdagochtend waar ik met de selectie meiden aan de slag ga.

Groetjes Marleen

Wedstrijden turnen dames

Op zaterdag 13 januari werd door de wedstrijdploeg de eerste wedstrijd van dit seizoen geturnd.
Dit betekende voor leiding en turnsters weer de nodige zenuwen, maar we waren er klaar voor.
Op 6 januari hadden we namelijk onze eigen wedstrijd en daardoor wisten we dat de oefeningen erin zaten. Maar hoe werkt dat eigenlijk allemaal?

Als wedstrijdvoorbereiding zorgen we als leiding dat in de twee weken voor de wedstrijd de deelnemers tijdens de trainingen zoveel mogelijk de oefeningen herhalen. Daarmee komt er routine en probeer je zoveel mogelijk de zenuwen er vanaf te halen. Ook is veel herhaling goed om stabiel en met een lekker tempo de oefening onder de knie te krijgen. Vaak vinden de turnsters deze lessen een beetje saai, omdat de oefeningen er natuurlijk al lang inzitten. Maar de details maken vaak het verschil tussen een goed cijfer en een podiumplek. En de ervaring leert dat wedstijden op 0.05 punten verschil worden gewonnen of verloren.

Op de wedstrijd turnen we de 4 toestellen. Dit noemen we een meerkamp. Binnen het dames turnen is de olympische volgorde sprong-brug-balk-vloer. Afhankelijk van je startnummer begin je dus op een toestel en draai je de volgorde af.  Met ongeveer 8 turnsters turn je op je beurt je oefening. Waarbij we altijd beginnen met kort inturnen vooraf aan de wedstrijd. Dit doen we om te wennen aan het toestel. Dit is altijd net iets anders dan in de eigen zaal.  Na het eerste toestel draaien we door en ook binnen de groep start nummer 2 aan het tweede toestel. Zo werken we de 4 toestellen af en volgt er een prijsuitreiking van de meerkamp.

In het wedstrijdseizoen hebben we 2 voorrondes waarbij de turnster zich kan plaatsen voor de regiofinale en een plek kan bemachtigen in de toestelfinale. Elke wedstrijd kent een kampioen van die dag, maar er is dus meer te winnen. En hoe verder je komt, hoe lastiger de concurrentie.

De puntentelling is soms nogal ingewikkeld. In het kort komt het er op neer dat de turnster tot en met 11 jaar maximaal 15,7 per toestel kunnen halen. De turnster vanaf 12 jaar (keuze) gaan uit van een startwaarde tussen 12,6-13,3.

De punten zijn als volgt opgebouwd:
-10 punten voor de netheid van de oefening.
-4,5 voor de onderdelen die je laat zien (handstand, koprol, etc.)
En dan is er nog 1,2 te verdienen door een bonus te laten zien.
Een bonus is een onderdeel wat net iets moeilijker is. Denk hierbij aan een radslag op 1 hand in plaats van de normale radslag.

Tijdens de wedstrijd zie je vaak dat balk het beslissende onderdeel is. De meeste turnsters vinden dit een lastig onderdeel en door de zenuwen is een val zo gemaakt. Een val op een toestel kost 1 punt in de score.

De dames die 13 januari hebben geturnd hebben het uitstekend gedaan. Noa stond mooi op het podium. Tessa en Anouk volgden haar op de voet en ook Linda scoorde uitstekend. Ashley kwam dit jaar uit in een hoger niveau en kon dus al aan het begin trots zijn, maar ook haar oefeningen waren keurig. Fenna had de eerst officiële wedstrijd als instapper. Lange tijd spannend, omdat ze 3 toestelrondes de 1e plek bezet hield. De balk speelde haar parten, ze eindigde uiteindelijk op de vierde plek. Julie en Chiara behaalden samen de 4e en 5e plek in het niveau. Lindsey was de enige keuze-turnster en zij behaalde een 15e plek.

Bodybalance is booming !

Met regelmaat worden er gratis proeflessen gevolgd, vaak met een positieve uitslag. Niet zo vreemd als je je bedenkt dat Bodybalance prima past in een gezonde lifestyle. Gelukkig raken tegenwoordig steeds meer mensen hier doordrongen van.

Bodybalance laat je bewust bewegen en ademhalen. Het versterkt je lichaam en we werken aan je balans.

Een lichaam wat vitaal, fit en vlot functioneert wensen de meeste van ons. Door je bezig te houden met Bodybalance kun je dit proces verlengen, verbeteren of verhogen.

Wil je een proefles? Kijk op de website voor de dagen, tijden én locaties!

Vanaf januari ben ik, Denice van Poortvliet, met veel plezier les gaan geven aan de groep 55+gym.
De groep bestaat nu uit een groepje van ongeveer 10 personen, zowel mannen als vrouwen.
Nieuwe leden zijn van harte welkom, de eerste les is een gratis proefles zodat u een indruk krijgt van de les.
Op de 55+ gym hebben we plezier en werken we samen, af en toe een wedstrijd die fanatiek gespeeld wordt, en waarbij veel gelachen wordt.
We beginnen iedere les met een warming-up waarbij er gezellig gepraat wordt, een aantal oefeningen om de spieren en gewrichten soepel te houden gevolgd door een spel of wedstrijd.
Ook aan het geheugen wordt gedacht, een combinatie van bv. een balspel en het geheugenspel is een goede training voor niet alleen het geheugen, maar om ook twee dingen gelijk doen.
Tegen het einde van de les doen we het rustig aan en eindigen met een cooling-down om weer tot rust te komen.
Het is een leuke manier om de dag te beginnen, niet alleen gezond voor het lichaam maar ook op sociaal aspect. Na elke les is er in de foyer van de Wellevaete tijd voor een gezamenlijk bakje koffie of thee.

Denice van Poortvliet

Bij het okido instap turnen gaat het vooral op de eerste plaats om plezier maken en het leuk hebben met elkaar. We leren om samen te werken en hebben respect voor elkaar. Elke week staan er veel kindjes te popelen om weer te beginnen met gymmen. We zitten nu ongeveer op 25 kinderen in de leeftijd van 4 jaar tot en met 7 jaar, zowel jongens als meiden.
Elke les is anders, we delen de groep op in 2 groepen, kindjes van 4/5 en 6/7. Daarna gaan we aan de slag, de ene groep zit bij Renée en Denice en de andere groep zit bij Tessa, op de helft van de les wisselen we zodat iedereen van alles gedaan heeft. Bij Renée en Denice is het meer “sport en spel” en bij Tessa gaat het echt om het turnen, elke week worden we geassisteerd door assistentes die ons met veel plezier helpen.
Op 6 januari jl. hebben we een demonstratie gegeven in de Wellevaete tijdens de clubwedstrijd van WIK. Dat was super leuk en ging erg goed, wij als juffen waren erg trots op onze jongens en meiden!
De demo we samen met de kleutergym de Flippers uit Sint Philipsland, die dansten en gymden lekker met ons mee. Het was een geslaagde demonstratie, dat blijkt wel uit de vele aanmeldingen die we erna hebben ontvangen.

Tessa, Denice, Bert en Renée

Flippers Sint Philipsland

Vanuit Sint Philipsland hebben we met 6 kleuters meegedaan aan de demonstratie tijdens de clubwedstrijd op 6 januari. Samen met de Okidogroep hebben we gedanst, spelletjes gedaan en oefeningen op de toestellen. Wat hebben we een lol gehad en wat hebben de kleuters het goed gedaan. Ook al vonden ze het in het begin en op de vloer wat spannend, nadat ze een mooi diploma en medaille hadden ontvangen waren ze super trots op zichzelf! Super goed gedaan.
Momenteel bestaat de groep uit Madelief, Femmy, Luca, Jesse, Senna, Joshua, Liva, Julian en hebben  we sinds een paar weken versterking gekregen van Jacinta en Geron. Yu-liun heeft afscheid genomen van de groep, omdat hij bijna 7 jaar is. De kinderen die nog verder willen met gym/turnen als ze 7 jaar zijn kunnen altijd doorgaan in Sint-Annaland. Leuk om te zien dat dat ook gebeurd!
De lessen in Sint Philipsland worden gegeven door Gerrie en haar dochter Roseline, een sportief familieding dus. Gelukkig krijgen ze indien nodig assistentie van Dirmia en Miranda. De kinderen vinden dat ook altijd heel gezellig als één van deze dames er zijn.

Groetjes Roseline, Gerrie, Dirmia en Miranda

De groep begint de laatste tijd weer behoorlijk groter te worden. Er waren veel peuters 4 jaar geworden en zo waren we op een gegeven moment met nog  10 peuters over. Gelukkig zijn er weer een aantal jonge peuters bij gekomen. Welkom; Sem, Liz, Warre, Boele, Lieke, Cees en Stijn. Ook hadden we weer een aantal leuke activiteiten zoals de pietengym en verkleedpartijtje.

In de carnavalsvakantie houden we weer een broertjes/zusjes les wat in eerdere vakanties ook erg leuk was.

Denice, Jolanda & Renée